|
Upravljanje poslovnim kontinuitetomProces upravljanja kontinuitetom poslovanjaKljučni elementi upravljanja kontinuitetom poslovanja:
Kontinuitet poslovanja i analiza učinkaPrvi korak u planiranju kontinuiteta poslovanja jest identificirati događaje koji mogu prekinuti poslovni proces. Takve događaje nazivamo incidentne situacije. Nakon identificiranja incidentnih situacija potrebno je za svaku od njih provesti analizu kojom se utvrđuje koje posljedice incidenta situacija ima po organizaciju, znači definiranje potencijalne štete i potrebno vrijeme oporavka. Postupak analize treba obuhvatiti sve poslovne procese, ne samo jedinice za obradu podataka. Treći korak je definiranje plana za kontinuirano poslovanje. Ono uključuje: jasnu identifikaciju odgovornosti,
Testiranje i održavanjaZbog pogrešnih pretpostavki, dijelova koji su se previdjeli ili zbog promjena u osoblju i opremi moguće je da definirane procedure za kontinuirano poslovanje ne podžavaju željenu strategiju i planove. Stoga je redovito potrebno raditi testiranja kako bi se pravovremeno otkrili potencijalni propusti. Testiranje obuhvaća:
Održavanje:
Primjena norme u sigurnosnoj politiciStabilnost i kontinuitet rada željena je karakteristika svakog informacijskog sustava, pa tako i informacijskog sustava ZEMRIS. No cijena kontinuiteta poslovanja ponekad može biti puno veća od one koju je moguće platiti, stoga je potrebno uskladiti želje i mogućnosti.< Kontinuitet poslovanja za neke informacijske sustave (npr. informacijski sustavi banaka) neophodan je element pružanja kvalitetne usluge te se pri implementaciji kontrola za takvo poslovanje ne pita za cijenu. S druge strane postoje sustavi kojima relativno kratak prekid poslovanja ne znači mnogo. Za takve sustave ulaganje u implementaciju kontrola za kontinuirano poslovanje nepotrebna je investicija. Informacijski sustav ZEMRIS po potrebi za kontinuiranim poslovanjem nalazi se između prethodno opisanih sustava. Prekid u kontinuitetu neće prouzročiti takvu štetu kakvu bi izazvalo u prekidu poslovanja sustava banaka, a s druge strane o sustavu ZEMRIS ovise brojni studenti, zaposlenici i ostali korisnici. Zbog njih je, u slučaju prekida kontinuiteta, sustav potrebno u što kraćem vremenu osposobiti i vratiti u „normalno“ stanje. Kako bi se zadovoljile osnovne potrebne za kontinuitetom poslovanja, potrebno je učiniti sljedeće:
Identifikacija rizikaKao što definira standard, prvi korak planiranja kontinuiteta poslovanja je identificirati potencijalne prijetnje koje mogu ugroziti kontinuitet. Kontinuitet poslovanja mogu ugroziti:
Analiza rizikaKvar opreme može nastati zbog:
Kvar opreme kao uzrok prekida poslovanja poznat je od samog začetka informatizacije, te su se godinama razvijala i smišljala rješenja kako bi se rizik prestanka poslovanja zbog kvara opreme minimalizirao. Za svaki od uzroka kvara opreme (od rukovanja, održavanja pa sve do oštećenja nastalih „višom silom“) postoje procedure i kontrole koje umanjuju mogućnosti njihova štetnog djelovanja po opremu. Tako npr. kako bi se spriječila oštećenja nastala nepravilnim rukovanjem oprema se smješta u „sigurne prostorije“ kojima pristup imaju isključivo korisnici koji imaju potrebu za pristupom i znaju opremom rukovati. „Sigurne prostorije“, osim što su fizički odvojene od korisnika, imaju mogućnost automatske kontrole i reguliranja temperature i vlage u prostoriji. Na taj način sprječava se kvar opreme nastao držanjem opreme u neprikladnim uvjetima. Prirodne katastrofePrirodne katastrofe (potresi, požari, poplave) potencijalna je prijetnja koju je nemoguće predvidjeti i na koju je nemoguće utjecati. Ono na što se može utjecati je implementacija kontrola za minimiziranje štete nastale ukoliko se neki od oblika katastrofe dogodi. U svrhu minimiziranja štete nastale prirodnom katastrofom potrebno je:
KorisniciKorisnici svojim radnjama mogu ugroziti kontinuitet poslovanja te prouzročiti prestanak rada sustava. Kako bi se smanjila mogućnost obavljanja ovakvih radnji, potrebno je osigurati sljedeće:
Pravila ponašanja i rukovanja osjetljivom opremom:
|